Insight

Een betaalverzoek via de app van je bank? Cloud. Je Linkedin-profiel aanpassen en status bijwerken? Cloud. Een mail versturen via één van de gratis diensten online? Ook cloud. Je kon het je een aantal jaren geleden misschien nog niet voorstellen dat het zover zou komen. Laptops waren zwaar, mobieltjes nog niet smart en je verbinding met het internet traag. Inmiddels zijn de tijden echt veranderd en is cloud niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Toch kan het zijn dat jij als serviceprovider nog net dat ene duwtje in de rug nodig hebt om meer te gaan doen met cloud. Dat duwtje hoopt Insight je te geven middels deze blog. 

Cloudwatervrees
Is er bij jou of jouw bedrijf nog sprake van cloudwatervrees? Weg ermee! De vraag is namelijk niet of je klant bij je gaat aankloppen voor cloudoplossingen, maar wanneer. Uit ons eigen Insight Intelligent Technology Index bleek onlangs dat 73% van de ondervraagde IT-professionals verwacht in de aankomende 12 tot 24 maanden meer te gaan investeren in managed services. Dit doen ze om de werkdruk te verminderen voor zichzelf, maar vooral om tegemoet te kunnen komen aan alle eisen van zowel management én werknemers. Werknemers zijn immers door allerlei privétoepassingen al lang en breed gewend aan cloud computing en willen ook op het werk van de voordelen genieten. Verder gaf 65% aan in 2018 te hebben geïnvesteerd in Software-as-a-Service-diensten en geeft 49% aan budget vrij te maken voor cloud. Let wel, dit is budget dat ze in theorie bij jou kunnen besteden, mits je ze voldoende kunt adviseren en ondersteunen op dit gebied.

Cloud-smaken
Cloud is efficiënt, flexibel, gemakkelijk, kostenbesparend én veilig. Niet zo vreemd dat de vraag ernaar toeneemt en waarom het ook voor jou verstandig is om je te verdiepen in cloud. En ook al heb jij in het verleden je klant on-premises oplossingen geadviseerd, geen nood. Tijden veranderen nu eenmaal en op het gebied van technologie veranderen de dingen ook nog eens razendsnel. Het is een kwestie van voortschrijdend inzicht en dat maakt nu eenmaal dat jij nu anders adviseert dan een aantal jaren geleden. En het fijne van cloud is, het is flexibel en er zijn verschillende ‘smaken’. Dus als een klant niet direct de publieke cloud in kan of wil, dan kun je ze ook helpen bij de transitie naar een hybrid cloud. Een hybride cloud combineert de on-premises infrastructuur, of private cloud, met de public (of openbare) cloud. De klant kan via die hybrid cloud gegevens en applicaties verplaatsen tussen de private cloud en public cloud. Dit biedt hen flexibiliteit en meer implementatieopties.

Tijden veranderen
Vanuit Insight zijn we in staat om over hele futuristische dingen te spreken en na te denken, maar daar zit jij op dit moment, met je vragen rondom cloud natuurlijk niet op te wachten. Jij wilt misschien meer weten over de verschillende typen cloud, of er met het bovenstaande voordeel te behalen is voor jou, wat het verdienmodel is, of je je eigen mensen moet gaan bijscholen en of je op termijn kunt groeien. Allemaal terechte vragen. En ja, met cloud is er voor jou zeker ook voordeel te behalen, dat weet ik zeker. Maar ik ga je niet zeggen dat je met cloud alleen maar kosten gaat besparen. Om relevant te blijven in deze markt is cloud in mijn ogen een goede, slimme én noodzakelijke investering.

Cloud heeft heel veel te bieden, zowel jou als je klanten, en wij kunnen je als geen ander helpen bij de transitie van jouw bedrijf. Zodat jij op jouw beurt je klanten kunt helpen. Sterker nog, onze eigen organisatie heeft de transitie naar de cloud inmiddels zelf ook helemaal doorlopen. Naast jouw kennispartner en vertrouwde adviseur, staat Insight je ook graag bij als ervaringsdeskundigen op dit gebied. Wil je hierover meer weten, neem dan contact op met Jurjen Uijttenboogaart of praat tijdens CloudFest met Maarten Hensen verder over jouw Cloud Journey.